Ja niin minä opettelin huoltamaan autoani itse, sillä sellainen on yksinhuoltajaäidin osa.
Olen aina inhonnut näkyä konepellin alla. Niin paljon likaisia ja tulikuumia osia. Räjähtääkö se? Nykyään uskallan jo koskea joihinkin näistä osista. Kuva on otettu osittaisen pesuoperaation jälkeen. |
Pienet huoltotyöt on järkevintä hoitaa omin kätösin, eikä olla asiassa kokonaan riippuvainen miespuolisista sukulaisista tai -ystävistä. Ja auton huoltaminen todellakin kannattaa, sillä:
- Huolto pidentää auton käyttöikää.
- Huoltamaton auto jättää sinut hyvin pian tien päälle
- Huollettu auto kuluttaa vähemmän bensaa
- Vältät huoltamattomuudesta johtuvat kalliit remontit
- Pienellä vaivalla säästät paljon rahaa
- Pysyäkseen luotettavana kumppaninasi autosi tarvitsee hellää hoitoa siinä missä lapset ja lemmikitkin.
Mutta mitkä perusjutut naisen sitten tulisi osata tehdä itse? Tässä postauksessa kerronkin teille, mitä eri miehet elämässäni ovat opettaneet minulle auton huollosta.
Ex-mieheni: Tarkista rengaspaineet
Auton renkaiden paineet on tarkistettava säännöllisesti. Tärkeintä rengaspaineet on tarkistaa renkaidenvaihdon yhteydessä ja ennen pitkiä matkoja, mutta mieluusti tätä useamminkin. Ali- tai ylipaineistetut renkaat ovat paitsi vaaralliset, myös kuluvat nopeammin. Uudet renkaat maksavat halvimmillaankin maltaita, joten alla olevista renkaista kannattaa todella pitää hyvää huolta! Ilmanpaineiden tarkistaminen on sitä paitsi huoltoasemalla aivan ilmaista.
Autosi hansikaslokerosta löytyy kullanarvoinen lehdykkä: Auton huoltokirja, josta löydät kaikki tärkeimmät opit autosi huoltoon. Sieltä löydät myös taulukon oikeista rengaspaineista autoosi. Oikein paineistetut renkaat tekevät ajamisesta kevyttä, pudottavat menoveden kulutusta ja pitävät sinut varmimmin tiellä.
Mieheni: Öljy ei saa olla mustaa
Olin kyllä koettanut huoltaa autoani parhaan taitoni mukaan, mutta tällaiset asiat, kuin öljyjen tarkistaminen tuppaavat helposti unohtumaan. Ja eikös öljyn kuulukin olla mustaa?
Ei. Kun tarkistat konepellin alta mittatikusta öljytason, tarkkaile samalla myös öljyn väriä. Pullosta kaadettu öljy on kullankeltaista ja läpinäkyvää. Jos tikku kostuu mustaan mömmöön, on aika vaihtaa öljyt. Öljyt pitäisi kuulemma muutenkin vaihtaa vuoden tai kahden välein. Se on ikävää ja sottaista puuhaa, joten naisilla on täysi oikeus ulkoistaa mokoma homma joko omalle tai korjaamon miehelle. Hyi!
Pitkin vuotta öljyn määrää on kuitenkin tarkkailtava ja sitä on lisättävä, jos öljytaso putoaa mittatikun alarajan läheisyyteen. Kun öljy loppuu, menee moottori rikki ja se tietää kallista remonttia. Vanha, paksu öljy taas tahmauttaa startin ja käy akun päälle.
Mittatikku ja öljyn määrä moottorissa. Öljyn väristä voi päätellä, että Ananaksen olisi aika vaihdattaa öljyt. |
Appikokelaani on oikea kunnon automies ja heti tutustumisestamme asti hän on ollut kovasti kiinnostunut myös autostani. Häneltä sain kehotuksen vaihtaa autoni ilmansuodattimen (siis minkä?). Kyse on joustavasta suodatinlevystä, joka suodattaa auton ottamaa ilmaa. Kun suodatin tukkeutuu, ei ilma enää kulje. Efekti on sama kuin ihmisellä, jolle laitetaan kuristuspanta kesken maratonin. Meno hyytyy, mutta kone käy täysillä.
Uusi ilmansuodatin ei edes maksa juuri mitään, mutta sen vaihtaminen voi vaatia parin ruuvin irrottamista hieman autosta riippuen. Ilokseni kuitenkin huomasin, että bensankulutus laski suodattimen vaihdon jälkeen todella radikaalisti! Olen tästä alati kiitollinen appiukolle.
Toinen säännöllisesti vaihdettava suodatin on öljynsuodatin.
Vaarini: Tarkista auton nesteet
Vaarini on hieman samaa maata appeni kanssa. Aina vaarilla vieraillessani hän muistaa kysyä, onko auto toiminut hyvin. Pienet viat korjaantuvatkin yleensä mummolareissuilla kuin itsestään. Ennen pitkiä matkoja olisikin hyvä tarkistaa auton nestetasapaino! Moottorin jäähdytinjärjestelmä tarvitsee nimittäin jäähdytinnestettä ja tämä saattaa vailentua äkkiarvaamatta. Ennen hiihtolomaa autoni oli jo pitkän aikaa vuotanut jäähdytinnestettä. Vaari löysi vuotokohdan oitis ja naapurin huoltomiehen kanssa vuoto saatiin korjattua. Vaihto-osa maksoi 13€.
Moottorissakin on jotain pinkkiä! Sinisen korkin tuubiin kaadetaan ikkunanpesuneste ja oikeanpuoleiseen jäähdytinneste. |
Muista siis säännöllisesti tarkkailla jäähdytinnesteen määrää ja käytä autollesi sopivaa jäähdytinnestettä. Tarjolla on pinkkiä ja vihreää jäähdytinnestettä - tarkista taas autosi ohjekirjasta kumpaa sinun tulisi käyttää. Tiivistettyä jäähdytinnestettä voi jatkaa ohjeen mukaan vedellä. Kesällä enemmän kuin talvella.
(Äläkä muuten sekoita jäähdytinnestettä ja jarrunestettä keskenään niin kuin minä tein. Tarkkaile myös jarrunesteen määrää.)
Isäni: Auto on pidettävä siistinä
Isäni oli aina hyvin tarkka siisteydestä, myös auton siisteydestä. Autoansa hän pesetti säännöllisesti ja piti myös sisätilat autosta siistinä. Koska asumme kaukana Pohjoisessa, joutuvat automme kovaan kulutukseen tien päällä. Teiden sulanapitoon käytetty suola syövyttää auton pohjaa ja peltikuoria altistaen auton ruostevaurioille. Sisätilaan kertyvä romu taas on todellinen turvallisuusriski äkkijarrutustilanteissa ja lattialla pyörivät roskat voivat joutua polkimen alle estäen esim. jarrutuksen.
Olen huomannut, että siinä missä miehet voivat olla hyvinkin siivottomia kotona ja nainen pitää asuntonsa tiptop-kunnossa, on asia yleensä päinvastoin autojen kanssa. Miehet kyllä puunaavat autonsa viimeisen päälle, mutta naisilta tämä saattaa unohtua ja mukana kulkeva tavara- ja roskamäärä kasvaa vuosien mittaan. Auton siisteydessä olisi monella petrattavaa eikä vähiten suinkaan allekirjoittaneella! Siivoaminen ja auton pesu silloin tällöin parantaa paitsi auton ulkonäköä ja sisäviihtyvyyttä, myös säästää sinulta pitkän pennin ruostevaurioiden hitsauskuluissa. Läpimätä pohja ja ruosteiset helmat eivät taatusti mene katsastuksesta läpi ja edessä on kallis korjaamoreissu.
Olen huomannut, että siinä missä miehet voivat olla hyvinkin siivottomia kotona ja nainen pitää asuntonsa tiptop-kunnossa, on asia yleensä päinvastoin autojen kanssa. Miehet kyllä puunaavat autonsa viimeisen päälle, mutta naisilta tämä saattaa unohtua ja mukana kulkeva tavara- ja roskamäärä kasvaa vuosien mittaan. Auton siisteydessä olisi monella petrattavaa eikä vähiten suinkaan allekirjoittaneella! Siivoaminen ja auton pesu silloin tällöin parantaa paitsi auton ulkonäköä ja sisäviihtyvyyttä, myös säästää sinulta pitkän pennin ruostevaurioiden hitsauskuluissa. Läpimätä pohja ja ruosteiset helmat eivät taatusti mene katsastuksesta läpi ja edessä on kallis korjaamoreissu.
Minunkin piti ottaa eron jälkeen auto haltuuni, mutta ei siinä kovin montaa kuukautta mennyt, kun nykyinen aviomieheni nappasi autoni huollot ym. itselleen. Sen koommin ei ole tarvinnut mitään autolle tehdä, mikä sinänsä on sääli. Mutta muistan kerran kaupassa käyneeni puhelimesta listan miehistä läpi, joille soittelin mm. lasinpyyhkimistä että millaiset ne pitää olla. Mieskollega ystävällisesti teki tarjouskierroksen uusista kesärenkaista ja lähti mukaani ostamaan ne. Miespuoliset ystävät olivat korvaamaton asia sinkkuaikoina! Osaan perusjutut (nuo edellä mainitsemasi), mutta sitten kun syttyy yllättäviä varoitusvaloja, joudun soittamaan miehelle...
VastaaPoistaNäinhän se helposti kyllä menee! :) Suurimmat "remontit" mitä olen autoon itse osannut tehdä on polttimoiden vaihto lampuista (yllättävän helppoa, kun katsoo ensin ohjevideon youtubesta) ja pyyhkijöiden vaihto. Renkaiden vaihdossa olen yleensä aina mukana apulaisena jo ihan solidaarisuudesta, jos joku joutuu ne minun autooni vaihtamaan. Jos olisin rikkaampi niin vaihdattaisin renkaat aina liikkeessä - niin paljon inhoan sitä syys-kevät-kylmässä ähertämistä.
PoistaMiten rikas ihmisen tulee olla että on varaa 2 kertaa vuodessa vaihdattaa renkaat 20 eurolla =D Sullahan on sijoitusasuntokin =)
PoistaToki täytyy myöntää että itsekin hoidan renkaiden vaihdon ihan ite =D
Rahaa voi olla, mutta ei varaa käyttää sitä johonkin, minä voi tehdä itse! :D
PoistaKerran varasin lähitebarille renkaidenvaihdon ja ukko myi samaan syssyyn minulle myös katsastustarkastuksen. No, vein auton tarkastukseen/renkaiden vaihtoon. Sain 1000€:n korjauslistan autostani, mutta kun lähdin tästä järkyttyneenä kotiin niin huomasin, että alla on edelleen samat renkaat, kuin vaihtoon mennessä! Tästä jäi vähän höynäytetty fiilis, etenkin, kun auto meni katsastuksesta läpi ilman ensimmäistäkään korjausta.
Toisella kerralla vaihdatin cittarin yhteydessä olevassa pesu/rengasvaihtopisteessä renkaat. Ukko oli pultannut renkaat niin tiukasti kiinni ilman mitään pulttirasvoja, että kun viimekesänä alta puhkesi rengas niin emme saaneet sitä vaihdettua tien päällä. Ja itseasiassa korjaamollakin pulttipyssystä meni yksi vaihtopää rikki, kun pultit istui niin tiukasti kiinni!
Jotenkin huonoa tuuria ollut matkassa noiden renkaanvaihtajien kanssa.
Hauska kuinka olet saanut jokaisen opin eri ihmiseltä. Itse olen yrittänyt oppia omatoimisesti, sillä läheiseni eivät ole kovin käteviä mitä autoihin tulee. Nyt olen onneksi jo pidemmän aikaa selvinnyt ilman suurempia vikoja, ennen talvea pitäisi vain huoltaa juurikin suodattimet.
VastaaPoistaHienoa lukea huoltoon vinkkejä sinulta. en itsekään ole aina ollut ihan perillä auton huollosta. Vuoden päästä on edessä auton katsastus ja sitä varten pitäisi saada huoltoaika varattua.
VastaaPoistaIhanaa miten paljon olet saanut neuvoa läheisiltä! Minunkin piti eron yhteydessä opetella auton huollon perusasiat. Parasta on se, kun huomaa pärjäävänsä itsekseen autoasioissa.
VastaaPoistaHienoa, että muut voivat opastaa auton huollossa. Huolto pidentää auton käyttöikää. Huoltamaton auto ei välttämättä mene edes katsastuksesta läpi. Tämän takia on hyvä huolehtia omasta autosta! Asun Espoossa ja olen myös elämäni miehiltä saanut paljon apua auton huoltoon liittyen.
VastaaPoista