keskiviikko 12. syyskuuta 2018

Suomalainen terveydenhoito painonpudotuksen apuna

Olen päättänyt testata julkisen terveydenhoidon palvelut koskien painonpudotusta. 

Yrittäjyyteni ensiaskelista asti kasvava elintaso on alkanut näkyä vuosirenkaina myös lanteilla. Ruuhkavuosien pyörteessä aikaa omien syömisten ja liikunnan vahtimiselle tuntuu löytyvän entistä vähemmän. Olen myös syvästi pettynyt aiempiin painonpudotusyrityksiini, joiden loistavat tulokset ovat nollaantuneet vuosien saatossa. Siksi olen päättänyt hakea apua hyvissä ajoin! 

Oma ongelmani painonpudotuksen kanssa on, että tiedän kyllä teoriassa kaiken, mitä siihen vaaditaan, mutta en löydä enää motivaatiota toteuttaa pidempää enkä lyhyempää elämänmuutosta, jotka eivät ole koskaan jääneet lopullisiksi. Rikkaan ihmisen järkivaihtoehto olisi palkata personal trainer avuksi tässä urakassa, mutta en koe olevani vielä sillä taloudellisella tasolla, jossa alkaisin palkata itselleni henkilökuntaa. Siksipä suuntasin katseeni kohti julkista terveydenhoitoa.

Kynnys soittaa  terveyskeskuksen ajanvaraukseen oli jokseenkin korkea. Kyllä me kaikki tiedämme, miten ruukautunut palvelu terveydenhoito on. Koska en varsinaisesti ole sairas painoni takia, mietin, mahdanko saada mitään apua. Olisiko kunnallani varaa tehdä ennaltaehkäisevää työtä? Jos ja kun terveyteni alkaisi ylipainon takia reistailla, minä tulisin terveydenhoidolle todella kalliiksi. 

Voin tässä kohtaa ilokseni todeta, että huoleni oli aivan turha! Soittamalla sain ajan aluksi terveydenhoitajan puheille, jossa kävin tänään. Hän oli mitä innostavin setä-mies, joka mittasi, punnasi ja lähti selvittämään kokonaistilannettani sekä sukurasitusta. Tämän jälkeen hän selvitti minulle monia eri vaihtoehtoja, joita terveydenhoidolla on tarjota niin ylipainon hoitoon kuin sairaalloisen ylipainon ennaltaehkäisemiseen! Hän oli mitä mukavin ihminen ja juuri oikealla tavalla rohkaiseva. Minusta tuntui luonnolliselta puhua hänelle painostani ja tottumuksistani. Listaan teille tähän alle, millaiset ovat terveydenhoidon tarjoamat tukiportaat painonhallintaan: 

1. Terveydenhoitaja: 
  • Kartoitetaan painoindeksi, verenpaine, syömistottumukset, painonpudotuksen historia, sukurasitukset jne.
  • Vinkkejä ja tukea painonpudotukseen
  • Eri painonhallintapalveluiden läpikäynti
  • Ohjaus terveyskeskuksen painonpudotusryhmään
  • Ohjaus lääkärille
  • Tarvittaessa ohjaus labraan veriarvojen mittausta varten

2. Lääkäri:
  • Lääkäri tutkii painonpudottajan terveydentilan
  • Käy läpi lääketieteellisiä tapoja hallita painoa
  • Lähete lihavuusklinikalle

3. Lihavuusklinikka: 
  • Erikoislääkärien tuki painonpudottajalle
  • Lihavuuden hoito lääkkeillä
  • Lihavuusleikkaus

Nämä sain tietää nyt ensimmäisellä tapaamisellamme. Lisäksi terveydenhoitaja lupasi olla tukenani, milloin ikinä tarvitsisin apua, voisin varata hänelle jatkoajan. Seuraavaksi tapaan lääkärin. 

Näin konkreettinen tarttuminen painonhallintaan tuntuu minusta jännittävältä, mutta toisaalta olen hyvin huojentunut, että minut ja huoleni otettiin terveyskeskuksessa vakavasti. Hoitaja ymmärsi kertomani hyvin. Ongelmani nähkäätte on se, etten näytä ollenkaan niin isolta kuin painoni on. Hoitaja sanoi jopa hämmästyneensä ensinäkemällä, miksi olin hänelle tulossa puhumaan painosta. Lihavuus voi olla näin salakavalaakin. Saa nähdä, millaisia hoitomuotoja lääkäri minulle tarjoaa. Verenpaineeni oli ihanteellinen, eikä minulla ole vielä yhtäkään lihavuudesta johtuvaa sairautta. Haluuni ennaltaehkäistä näitä vaivoja suhtauduttiin erittäin positiivisesti. Ensialkuun aloitan terveyskeskuksen painonhallintaryhmässä, jossa pyritään pienillä muutoksilla kohti terveellisempää elämää. Tunnen, että ryhmän ja ammattilaisten tuki on minulle nyt omiaan, vaikka itse ruokavalioasioista tiedän hyvin paljon jo nyt.  

Asioiden mahdollisesti edetessä aion paneutua painonpudotuksen kustannusrakennukseen vielä lähemmin. 

7 kommenttia :

  1. Pyydä huumereseptiä, eli Mysimbaa. Vie ruokahalun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos lääkäri tätä ehdottaa, niin täytyy kysyä tuosta huumepuolesta.

      Poista
  2. Onnea painonpudotukseen, odotan innolla jatkojuttuja. Olisin oikeastaan ollut pettynyt, jos et olisi saanut jonkinlaista apua. Kuten sanoit, niin ennaltaehkäisy on paljon halvempaa kuin itse hoito. Jos et olisi saanut apua, niin sehän kertoisi, että terveydenhoidossa on paljon parannettavaa ja asiat olisivat ihan retuperällä, jos tätä halvinta vaihtoehtoa ei muka olisi varaa tarjota.

    Milloinkohan tulevaisuudessa voi saada/ostaa personoitua hyvinvointia? Tarkoitan tällä sitä, että esimerkiksi painonhallinnassa suolistomikrobiflooran erilaisuus sivuutetaan aika huolella. Joku on jopa väittänyt, että suolisto on ihmisen ensimmäiset aivot. Se sanelee huomaamatta aika paljon, mitä ihminen haluaa vaikkapa syödä, tai toimia esimerkiksi hormonien välityksellä. Eri mikrobifloora myös määrää, mitä voi syödä. Toiselle jäätelö saa aikaan huonon verensokeripiikin, kun taas toiselle jäätelöstä ei ole mitään haittaa. Hiirillä on tehty paljon kokeita, jossa lihavan hiiren suolistomikrobeja siirrettiin hoikalle hiirelle. Kas kummaa, kun tämä hoikka lihoikin, vaikka oli edelleen samalla ruokavaliolla, kuin laihana ollessaan.

    Suolistomikrobiflooraa voisi jo testata geenitestillä ja tällä personoida sitä, mitä voi/kannattaa syödä ja mihin suuntaan suolistobakteerien tulisi kehittyä. Samoin geenitestillä pystyisi jo katsomaan, onko tietyistä geeneistä "huonoja" versioita, jotka vaikuttavat epäedullisesti aineenvaihduntaan. Geenit myös kertovat, miksi jotkut kehittyvät heikommin ja jotkut tehokkaammin liikunnan avulla. Motivaation kannalta aika olennaista, jos harrastaa sellaista, missä voi oikeasti kehittää omaa potentiaalia. Unikin vaikuttaa muuten merkittävästi tähän hyvinvointiin, joten soppahan on hyvin valmis, jos väittää, että tietää asioista kaiken :)

    Mutta pointti siis oli, että ruokavaliota, liikuntamuotoja ja elintapoja tulisi yksilöllistää tietyssä määrin. Tässä emme taida vielä olla, vaikka tietoa olisikin. Oppeja räätälöidään vielä liikaa massoille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiinnostavasta kommentista Jarmo :) Pidän itse kovasti biologiasta ja esityksesi mikrobiologiaan tutustumisesta yksilöllisesti on hyvin kiehtova. Olen aivan samaa mieltä siinä, että ihmiset ovat yksilöinä niin erilaisia, että yleiset ohjeet (oikeastaan mihinkään liittyen) eivät päde. Tämän moni unohtaa neuvoja jakaessaan, jota en tosin itsessään pidä pahana, sillä vasta suuresta määrästä erilaisia keinoja voi yksilö valita itselleen sopivimmat.

      Resurssipulaa pelkäsin itse terveydenhoitoon yhteyttä ottaessani. Ainakin mielenterveyspuolelta kuulee paljon sitä, että vain akuuteimpiin potilaisiin riittää aikaa ja resursseja.

      Voisin vielä tarkentaa, että tiedän omasta painonpudotuksestani hyvin paljon. :D Onnistuin aiemmin pudottamaan reilusti kiloja (hitaasti ja pitkän ajan kuluessa), mutta saavutetun painon säilyttämisestä en tiedä mitään.

      Poista
  3. Onnea painonpudotukseen. Minä olen pitkään miettinyt itselleni kuntokuuria. Mutta nyt syksyllä en saa itsestäni otetta (vaikka aikaa olisi vaikka muille jakaa). No, parempi että edes mietin sitä. Jotain kuntoiluun liittyvää haluaisin elämään. Jotain jolla olisi tavoite. Toki tämä tavoitteeton kuntoilukin on ihan ok, mutta buusti minulle tekisi juuri nyt terää...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. MÄ etsin kanssa uutta motivaatiota. Töissä tulee usein sorruttua herkkuihin. Järkyttävää. Haluaisin näyttää yhtä urheilulliselta kuin mitä treenimäärn perusteella pitäisi olla. Ajattelin itse perustaa jonkun whatsapptukiruhmän kaverin kanssa motivaation ylläpitämiseksi

      Poista
  4. Ja musta oli ihana lukea, että sait heti apua!

    VastaaPoista