maanantai 14. elokuuta 2017

Epäonnen iPad

Ensimmäinen ostokseni yrityksen kautta tienaamillani rahoilla tehty ja se on viimein saatu jopa kotiin asti:
iPad Pro 12,9", 64Gt Wifi (Tähtiharmaa).

Uskolliset työkaverini


Sanon, että viimein, sillä ensimmäisen tilaukseni tein jo 2.7., eli lähes puolitoista kuukautta sitten. Sen jälkeen onkin tapahtunut oikea surkeiden sattumusten sarja, josta aion tänään teille kertoa.

Tilasin ensimmäisen padini Dustinilta - tässä nimi, joka kannattaa painaa mieleen, ei niin kovin hyvässä mielessä. Tuote on ollut ilmeisen haluttu sillä tämä malli on ollut koko ajan vähän kortilla joka kaupasta. Tilasin kuitenkin sieltä, mistä halvimmalla sai ja hintaa laitteelle piti tulla vain 881€, kun muualla siitä pyydettiin n. 919€. Toimutusaika meni jonnekin parin viikon päähän, mutta minulle se sopi, sillä tarvitsen tablettia työkäyttöön vasta syyskuussa. Ajattelin, että tässähän on paljon aikaa vielä odotella.

Parin viikon päästä sainkin noutoilmoituksen ja menin hakemaan tablettini postista. Paketti, jossa tabletti saapui tuntui kumman pieneltä. Kun olin lähetyslaatikon avannut, iski ikävä totuus silmille. Minulle oli lähetetty muuten juuri oikea tuote, mutta pienemmällä 10,5" näytöllä. Sehän on selvää, ettei kukaan vahingossa ainakaan isompaa tai kalliimpaa mallia lähetä, joten otin yhteyttä Dustinin asiakaspalveluun, jotta voisin selvittää ongelman. Asiakaspalvelusta minua pyydettiin luettelemaan tablettilaatikon kyljessä olleesta varasto-tarrasta löytyvä koodi. Luetellessani koodia huomasin, että tuossa tarrassa luki jo itsessään, että tabletin pitäisi olla 12,9". Ja tietenkin myös asiakaspalvelija sanoi, että tuotteen pitäisi olla oikea. Paitsi, kun ei ollut: Applen omassa laatikossa luki edelleen pienempi koko ja paketti itsessään oli täysin saman kokoinen kuin vanha kymppi-tablettini. Mitenkään sitä isompaa mallia ei olisi niin pieneen laatikkoon saanut tungettua paitsi vääntämällä. Asiaa lähdettiin selvittämään Dustinin varastonkin kanssa, mutta sieltäkin sanottiin, että heidän inventaarionsa mukaan mitään virhettä ei olisi sattunut ja heiltä olisi lähtenyt 12,9" tabletti.

Noh, sain sitten sähköpostiini palautuslipuskan, jonka tulostin paketin päälle. MInulla oli toinenkin palautettava tuote (aivan eri verkkokauppaan) ja päätin viedä paketit samaan aikaan postiin. Paha virhe. Vein palautuspaketit lähipostiin ja ensialkuun ajattelin kaiken sujuneen aivan normaalisti. Sain palautuksista kuitin ja palasin kotiin. Muutaman päivän päästä otin Dustiniin taas yhteyttä kysyäkseni, onko minulle tulossa uusi, oikea tuote virheellisen tilalle. Kävi ilmi, ettei palautuspakettini ollut tullut perille. Asiaa alettiin taas selvittää ja minulta pyydettiin kuvaa saamastani palautuskuitista, sillä Dustinin mukaan heidän antamaansa palautuslipukkeen koodia ei ole koskaan käytettykään. Kylmä hiki alkoi pukata otsalleni, kun kaivoin ärrän palautuskuitin lompakostani. Kuittiin oli merkitty seuraavaa:

Palautus, koodi xxxxxxxx   x2     hinta 0€
ALV koodi xxxxxxxx   x2      hinta 0€

Toisin sanoen, kuitti sisälsi vain yhden koodin, mutta kahdella rivillä ja sen perään oli isketty x2 kertomaan pakettien lukumäärän. Molemmat paketit oli laitettu saman lähetystunnuksen alle, vaikka toinen oli matkalla Ruotsiin ja tabletin olisi pitänyt lähteä Helsinkiin! Ja tottakai se oli juuri se kallis tabletti, jolla ei ollut omaa palautuskoodia. Dustin lähti pakettia metsästämään ja niin aloin minäkin.

Menin käymään R-kioskilla, jonne paketit olin vienyt ja siellä sattuikin olemaan sama myyjä, joka virheen oli tehnyt. Kun selitin asian hänelle hän meni kovasti vakavaksi ja sanoi, että se onkin sitten vaikeampi juttu selvittää. Paketit olivat kuitenkin jo lähteneet Matkahuollon matkaan, joten sain Matkahuollon asiakaspalvelunumeron, jonne minun tuli soittaa.

Sinneppä sitten soitin ja vastassa olikin sellainen asiakaspalvelutäti, että oksat pois. Hänen mukaansa tällaista virhettä ei ole mahdollista tapahtua, mutta mihinkään hän ei kuitenkaan "voi ottaa kantaa". Tätä fraasia hän hoki hokemistaan. Järjestelmästä pakettia ei (tietenkään) löytynyt, joten hän ei asiassa voinut auttaa. Koetin kysyä, mitä tapahtuu paketeille, joissa ei ole lähetystunnusta tai joissa on eri osoite päällä, kuin mihin koodi osoittaa. Täti ei osannut sanoa, koska tällaista virhettä ei ole mahdollista tapahtua. Vasta kun pyytämällä pyysin, hän suostui lähettämään kyselyn sinne jonnekin, missä paketit varsinaisesti kulkevat, olisiko sieltä pakettiani löytynyt. Myöhemmin sain heiltä yhteydenoton jonka mukaan molemmat lähettämäni paketit olisivat lähteneet samaan paikkaan, eli Ruotsiin, huolimatta siitä, että paketin päällä lukee aivan eri firma, osoite ja maa vastaanottajan kohdalla. Sillä tiellä paketti taitaa edelleen olla.

Tässä kohtaa Dustinin mukaan palautus olisi kuitenkin nyt ok ja heidän ongelmansa, mutta he jotenkin unohtivat, että olin pyytänyt lähettämään tilalle oikean kokoisen tabletin. Jouduin myöhemmin ottamaan uudelleen heihin yhteyttä, kun mitään ei alkanut kuulua. Sain vastauksen, että edellinen asiaa käsitellyt henkilö oli ilmeisesti ymmärtänyt jotain väärin tai unohtanut tilata tabletin minulle. Nyt sain sähköpostiini uuden tilausvahvistuksen ja jäin odottelemaan tablettia - joka ei koskaan tullut. Tilausvahvistuksen jälkeen sain viestin, että toimituspäivä on lykkääntynyt parilla viikolla ja tämäkin päivä tuli ja meni. Kävin Dustinin sivuilla katsomassa tuotteen tietoja ja siellä oli merkitty toimituspäivä jonnekin kuukauden päähän. Otin jälleen kerran yhteyttä asiakaspalveluun ja pyysin perumaan tilaukseni. Etsisin tabletin jostakin muualta. Olin maksanut tabletin luottokortilla, jotta voisin todeta saaneeni ehjän ja oikean tabletin ennen maksun maksamista. Nyt alkoi luottokorttilaskun eräpäivä kolkutella ja tablettia ei edelleenkään oltu edes lähetetty. Tämä tapahtui perjantaina, enkä ole vieläkään saanut mitään ilmoitusta, että maksuni olisi hyvitetty luottokortille, eikä hyvitys näkynyt verkkopankissakaan.

Aloinpa siis katsella netistä kauppoja, joilla haluamani tabletti saattaisi olla ihan hyllyssä, vaikka vähän kalliimmalla hinnallakin. Onnekseni huomasin, että Hyvinkään Gigantissa olisi yksi kappale juuri oikeaa mallia ja sen voisi varata kahden tunnin päähän noutotilaukseksi. Tein varauksen ja lähdin ajamaan kohti Hyvinkäätä. Ajattelin, että pian saan tabletin käsiini ja tulevat työjutut ovat sillä turvattu - olipas suuri vaiva tämän kanssa. Taisin hengähtää vähän liian aikaisin.

Menin Gigantin asiakaspalvelupisteelle noutamaan varaustani ja täti siinä hetken aikaa kaiveli konetta. Tekemääni varausta ei tuntunut oikein löytyvän mistään ja hän pyysi minulta tiedot varaamastani laitteesta. Tässä kohtaa mieleni alkoi olla jo varsin synkkä pahoista aavistuksista. Täti lähti etsimään laitetta varastosta ja palasi hetken päästä takaisin tyhjin käsin. Kävi ilmi, että tuote, jonka piti olla viimeinen kappale ko. tablettimallia, olikin asiakaspalautus, joka oli vahingossa lipsahtanut saatavilla olevaksi nettikauppaan. Se ei siis ollut uusi vaan jo avattu pakkaus! Pian varastosta tuli miesmyyjä esittelemään palautettua tablettia. Olihan se toki kuin uusi, tyhjennetty ja jotenkuten pyyhitty puhtaaksi. Paketissakin oli kaikki osat tallella. Kysyin, voisinko saada tabletista alennusta, kun se ei ole enää uusi, mutta katteet ovat Applen laitteissa kuulemma niin olemattomat, että yhtään hän ei voinut tinkiä. Sen sijaan sain noin kympin alennuksen tabletin/läppärin kantopussukasta, jonka olin poiminut alelaarista odotellessani. Aloin olla niin pyörällä päästäni, että ostin tabletin sekä suojuksen ja poistuin kaupasta. Autossa harmistukseni purkautui ja minua lähes itketti. Maksoin melkein tonnin laitteesta, joka ei ole edes uusi vaan jonkun muun avaama ja näpelöimä. Olin jo aivan lähellä, etten kääntynyt takaisin ja palauttanut tablettia, mutta koska minulla on ehdottomasti oltava tämä tabletti syyskuussa, ajattelin, että voin tehdä ratkaisevat liikkeet myöheminkin.

Kotona puhdistin tabletin perusteellisesti sormenjäljistä, käynnistin sen ja laittelin käyttökuntoon. Hiljalleen, kun omat sormenjälkeni peittivät sen ruudun, alkoi olonikin parantua. Ainakin työjutut on nyt turvattu ja tabletti toimii kuin uusi. Mutta paha mieli siitä jäi. En oikein osaa nauttia laitteesta, kun sen hankkiminen on ollut yhtä epäonnisten sattumusten sarjaa. Harmittaa myös, etten saanut ensimmäisenä avata laitetta paketistaan.

Maksoin tabletista 919€ ja 17€ suojapussukasta. Tabletti itsessään on juuri niin erinomainen, kuin toivoinkin. Sitä on kerrassaan kaunista katsella ja nettisivujen selaaminen on huomattavasti helpompaa, kun ruutu on iso. Voisinpa nyt ylistää laitettani yhtä kovasti, kuin se ansaitsee, mutta mieltä painaa luottokortilla odottava kaksinkertainen maksu laitteista, joita minulla on vain yksi.


4 kommenttia :

  1. Olipas kyllä Ipadillä matka. Mutta ei pädin takia kannata itkeä, se on vain tavara :)

    Sen takiahan juuri säästetään ettei talous kaadu tällaisiin pieniin vastoinkäymisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, ei talous tähän kaadu, mutta ei millekään taholla mielellään tonnia lainaa ilman mitään tuottoa. Varsinkin, kun kyse on jokun toisen virheestä tai tässä tapauksessa toisten virheistä.

      Onneksi tähän tarinaan taitaa tulla onnellinen loppu, sillä soitettuani eilen (taas kerran) Dustinille, siellä oli viimein kyvykäs asiakaspalvelija paikalla, joka kertoi edellisen asiakaspalvelijan "unohtaneen" perua tilaukseni ja siksi rahakaan ei ollut tulossa takaisin. No, nyt pitäisi olla tulossa...

      Poista
  2. Applen laitteet tilaan itse pääasiassa suoraan Applelta tai sitten Elisalta kun sieltä saaa kuluttoman osamaksun myös yritykselle. Maksan aina Amexilla niin ei ole ikinä ongelmaa rahojen kanssa jos ei ole tyytyväinen kauppaan.

    Et ottanut näpäimistöä sun iPad Prohon? Se melkein korvaa kannettavan itseasissa lomalla se korvasikin kun kannettavan jätin kotiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yrityksen nimissä ostoissa kannattaa olla hyvin tarkkana takuun kassa. Käsittääkseni yritysostoille ei tarjota läheskään niin kattavaa takuuta kuin yksityisostoissa, joita turvaa kuluttajasuojalaki. Toiminimellä ainakin onnistuu laitteen osto omiin nimiin ja sen käyttö yrityksen palveluksessa + tietenkin vähennykset kirjanpidossa.

      Toistaiseksi pelkkä laite oli niin kallis hankinta, että ostan lisävarusteita myöhemmin lisää. Apple penin haluaisin ja näppäimistön myös - se toimisi samalla myös suojakantena. Kirjanpidon mukaan tosin uudet hankinnat kannattaisi lykätä ensivuodelle, sillä pienostojeni verovähennysoikeuden yläraja alkaa pian jo kolkutella ovella. :S

      Poista