sunnuntai 20. elokuuta 2017

Uusi auto, mutta mikä?

Keskiluokkaistuminen jatkuu ja uudemman auton hankinta lähestyy vääjäämättä.

Rakas Avensikseni alkaa lähestyä 20 vuoden kunioitettavaa ikää ja 500 000km mittarilukemaa. Lisäksi sen tyyppivika, eli jarrut ovat jo aika seniorimaisen heikot ja kaasuttaessakin auto vähän putputtelee. Muuten ei autossa ole kyllä mitään vikaa, mutta hinausvakuutusta ei yli 20-vuotiaaseen autoon enää saa. Siispä olen alkannut silmäillä uudempia autoja. Koska lukijoissani saattaa olla myös niitä, jotka autoista tietävät, ajattelin kirjoittaa hakukriteerit auki blogiinikin. Uuden auton olisi tarkoitus olla ennen kaikkea edullinen, edullinen ja edullinen. Tosin muutama mukavuustekijäkin listaltani löytyy, koska keskiluokkaistuminen.

Uudelta autoltani toivon: 

Kuvahaun tulos haulle yaris 2007
Toyota Yaris

  • Pieni koko, mutta kuitenkin 5 ovinen
  • Mahdollisimman alhaiset CO2-päästöt (=pienempi autovero)
  • Mahdollisimman alhainen polttoaineenkulutus, yhdistelmäkulutus max 5,5l. Pääpaino edullisella maantieajolla.
  • Niin uusi, kuin budjetti venyy, mutta väh. vm. 2005
  • Mittarilukema 50tkm-120tkm.
  • Bensakäyttöinen, manuaalivaihteinen
  • Moottoritilavuus saisi olla 1,2l tai isompi pitkien ajomatkojen takia.
  • Lisävarusteet: Keskuslukitus, ABS-jarrut, sähköiset ikkunat ja ilmastointi
  • Bonus: Olen pitkään haaveillut vakionopeudensäätimestä. Ei kuitenkaan pakollinen.

Budjetti: 4500-10000€
Budjetti venyy sen mukaan, millainen auto on. Paremmasta autosta voin maksaa enemmän, järkevän yhdistelmän voin ostaa halvemmalla. 


Olen varsin merkkiuskollinen Toyotalle, mutta muutama muukin malli on kiinnittänyt huomioni. Uusi autoni saattaisi olla jokin seuraavista:
  • Toyota Yaris (mielestäni luotettavin, mutta kallis)
  • Ford Fiesta (sisäisesti ja ulkoisesti kaunein, mutta vähemmän luotettava)
  • Honda Jazz (pienikulutuksinen ja edullisempi, jolloin budjetilla saisi paremman/uudemman)

Kuvahaun tulos haulle honda jazz
Honda Jazz

Yllä olevien ominaisuuksien lisäksi auton ulkonäön olisi oltava myös mieleinen. Seuraavana vähemmän tärkeä lista auton ulkonäkökriteereistä, jotka myös rajaavat hakutuloksia. On kuitenkin huomioitava, että ulkonäkökriteerini ovat joustavempia ja suuren valikoiman johdosta yleensä on mahdollista valita autoista myös itseä miellyttävä väri/sisus: 

  • Miellyttävät värit: hopea, sähkön sininen, ruusunmarja, lämpimän keltainen, murrettu vihreä, viininpunainen tai tumman violetti
  • Ei-missään-nimessä-värit: Musta (kuuma), valkoinen (likaantuu) ja kirkkaanpunainen (haalistuu)
  • Kojelaudan mittarit saisivat olla ratin takana (Yariksessa keskellä). Jazzin ja Fiestan kojelaudat ovat hienot. Fiestassa väriä on myös sisämuoveissa, josta pidän!
  • Ei kolaroitu tai kolhittu, ehdin sitä tehdä myöhemmin itsekin.

Kuvahaun tulos haulle ford fiesta interior  Kuvahaun tulos haulle toyota yaris console  Kuvahaun tulos haulle honda jazz console

Kuvissa: Fiesta, Yaris, Jazz

Näillä kriteereillä kun rajailee niin ihan mukavasti tulee Nettiauto.fi:ssäkin hakutuloksia, mutta juuri sitä oikeaa ei ole vielä tullut kohdalle. Kaukaatakin olisin valmis sen hakemaa, jos hyvä löytyisi. Rahoituspuolelta minulla on lähiaikoina teille iloisia uutisia, mutta ei siitä nyt sen enempään. Haaveilen uudemmasta autosta jo senkin takia, että olen aina ajanut +10 vuotta vanhoilla autoilla ja olisi kerrankin mukava omistaa hieman uudempi auto. On kuitenkin myönnettävä, että upouusissa autoissa on jo sen verran korkealentoista tekniikkaa, että ihan hyvin pärjään ilmankin peruutustutkia tai automaattikuskeja. Lisäksi olisi mahtavaa, jos luottokorjaani Nyrkkipaja pystyisi autoa vielä korjeilemaan, eikä autoa tarvitsisi käyttää merkkihuoltamossa. 


Kuvahaun tulos haulle ford fiesta
Ford Fiesta


Kommenttikenttään saa jättää ajatelmia edullisista autoista! Kuulen mielelläni suosituksia hyväksi havaituista ja ennenkaikkea edullisista pikkuautoista. 

29 kommenttia :

  1. kyllä saa hinausturvaa http://webshop.falck.com/fin/tieturva-tiepalvelu noin 50€ vuodessa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Jos hinta on tosiaan tuon, eikä siinä ole merkittäviä rajoituksia tai huononnuksia osakaskon hinausturvaan verrattuna niin minähän suorastaan säästäisin rahaa vaihtamalla vakuutus ja pitämällä vanhan auton loppuun asti. :) Hirvi- ja ilkivaltavakuutuksesta tosin pitäisi luopua, mutta eipä taida olla kummoiset lunastushinnat näin vanhalla autolla enää.

      Poista
  2. Kannattaisi lisätä listalle myös Hyundai, joko i20 tai i30 malli. Tässä lähes vasta sisäänajettu i30: https://www.nettiauto.com/hyundai/i30/9028575

    Ei kannata myöskään unohtaa Kia Cee'd:ä, tämä näytti ihan pätevälle: https://www.nettiauto.com/kia/ceed/8955161

    VastaaPoista
  3. Onko VAG-konsernin vaihtoehdot poissuljettuja? Oma sydän sykkii Skodalle viimeisen 2v kokemuksen perusteella. Kun tuosta joudun luopumaan niin seuraavakin kosla on suurella todennäköisyydellä Skoda-Seat-VW-Audi -linjalta. Esimerkki näppärästä Seatista: https://m.nettiauto.com/seat/leon/9001594?vifAdCount=24&vifNav=Y

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos suosituksesta, mutta ainakin tuo yksilö ylittää jo kulutuksen puolesta rajani. Nykyinen, ikivanha Avensikseni syö noin 7 litraa satasella (pääosin tosin maantieajoa) ja tuo auto 6,4 litraa yhdistetyllä. Haluaisin merkittävempää polttoaine säästöä :)

      Poista
  4. Skodalle ääni täältäkin. Esimerkiksi Skoda Fabia on 5-ovinen ja siinä on iso takalaatikko, mutta auto silti pieni.

    Audi ja wv samaa sarjaa mutta kalliimpia,seat samaa sarjaa ja vähän halvempi.

    Hyundaita saattaisin myös suositella, ford fiestaa en.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Skodasta olen kuullut kyllä paljon hyvää työkavereilta.

      Korealaiseen Hyundaihin suhtaudun vähän epäillen - ottaisin aasialaisista mieluummin japanilaisen auton.

      Ford Fiesta on kaunis, mutta ainakin nettiauton arvostelujen perusteella ei aivan vakuuta :(

      Poista
  5. Voih, kirjoitin pitkän kommentin mutta taisi hävitä bittiavaruuteen... elikkä tutkippas Laakkosen Fiksudiiliä, siellä on myös tuo Hyundai i20 malli, 169e/kk 48kk sopparilla ja 60tkm.

    Kävin koeajamassa tuon mallin mutta en tykännyt siitä, oli aika levoton. Mutta yleensäottaen tutki tuo Fiksudiili

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, ikävää kun kommentti häviää. Katson roskapostisuodattimestakaan, mutta ei näkynyt sielläkään ylimääräisiä viestejä. Joskus jonkun asiallisesti kommentoineen lukijan kommentti on jäänyt suodattimeen.

      Kiitos Fiksudiili-vinkistä. Ennen kuin teen isoja ratkaisuja, on hyvä tutkia kaikki vaihtoehdot!

      Poista
  6. Kaikki itse ehdottamasi vaihtoehdot ovat mielestäni aivan hyviä. Hondan robottivaihteistoa välttäisin. Honda Civic ja Toyota Auriskin menevät vaatimuksiisi. Olen näitä kaikkia ajanut ja Fiesta mielestäni paras ajaa, mutta tosiaan vähiten luotettava. Tein itse jutun "Mikä auto kannattaa ostaa?" viikko sitten. http://pihimies.com/mika-auto-kannattaa-ostaa/. Arvonalenema muodostaa sinulle todennäköisesti suurimman yksittäisen osan autoilun kuluista. Yariksen arvon uskoisin näistä kolmesta laskevan kaikkein vähiten, joten saattaisi tulla tästä kolmikosta kaikkein edullisemmaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos linkistä, käynpä lukemassa! :)
      Olen samaa mieltä Toyotasta: arvo pysyy kyllä hyvin, ovat luotettavia ja edullisia korjauttaa. Vaikka hankintahinta on isompi, jäävät kustannukset mukavan pieniksi. Muulla tavoin en oikein arvonalenemaan osaa suhtautua, kun ajatuksena olisi ajaa auto aivan loppuun asti. Suhtaudun auton ostoon mieluummin kertakirpaisuna, enkä halua kiusata itseäni ajatuksilla menetetystä ja vielä jäljellä olevasta arvosta.

      Poista
  7. Skodaa minäkin suositan omien kokemuksieni perusteella. Tosin vain Octaviasta ja nyt Superbistä kokemusta. Myös Toyota on ollut hyvä, mutta omaan makuuni & kokooni liian matala istuinkorkeus ja pienet penkit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Autolla ajalemme lä0hinnä minä ja tytär (matkustajana), joten auton pieni koko ei pitäisi olla este. Meille saattaisi riittää kolmiovinenkin, mutta on ne kuitenkin aina rasittavia, jos takapenkille pitää jotakin laittaa tai ottaa pois.

      Poista
  8. Noista ehdottomasti Yaris. Luja tekniikka ja pitää arvonsa todella hyvin. Jälleenmyynti on myös helpoin, jos haluaa vaihtaa.

    Jazz ei myöskään huono vaihtoehto.

    Kia varmasti ihan ok, mutta hinta tippuu nopeammin kuin verrokeissa ja jälleenmyynti hankalampaa. (esim. liikkeet eivät hyvitä noista juuri mitään.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ajatuksista, olen kanssasi hyvin pitkälle samaa mieltä :)
      Haluaisin ostaa auton, jonka ajan aivan loppuun asti, joten jälleenmyyntiarvolla ei ole suurta merkitystä.

      Poista
  9. Minä ostaisin Opel Amperan/Chevrolet Voltin (sama auto eri nimellä). Hybridinä tosi pienet päästöt ja käytettynä noita saa Hollannista edullisesti. Hankintaveroa ulkomailta ostettaessa ei juuri mene, muutama %.

    https://www.nettiauto.com/opel/ampera
    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=247667702

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau, kiitos vinkeistä! Tuo Ampera näytti kiehtovalta. Sähkökäyttöisissä tosin vielä omat hankaluutensa latauspaikkojen vähyydestä johtuen, mutta uskon, että tulevaisuus on hybrideissä.

      Poista
  10. Ääni myös Amperalle vaikka budjetti ylittyykin. Specsisi on taloudellisuuteen ja halpoihin käyttökuluihin painottuvat. Ampera kulkee 40-70km matkan sähköllä ja jatkaa senjälkeen normaalina 1.4L bensahybridinä. Aivan loistava konsepti, tyylikäs muotoilu ja hyvät ajo-ominaisuudet. Varusteet ylittävät normaalitarpeet.
    "Polttoaine"kulut vuodessa satasia, verot alle satasen. Hollannista on halpa tuoda itsekin.
    Edellyttää toki että käytettävissäsi on pistokepaikka.
    Kannattaa ainakin käydä kokeilemassa sähköautoilun maailma. Itsellä pari vuotta Amperaa takana eikä oikein parempaa siihen hintaluokkaan ole tarjolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiehtovalta kuulostaa, kiitos kokemuksen jaosta! Tämä auto sopisi varmasti hyvin omakotitalossa asujalle. Minä asun valitettavasti kerrostalossa, joten auto pitäisi viedä ladattavaksi jonnekin muualle.

      Poista
    2. Eikö kerrostaloissa kuitenkin ole pistokepaikkaa tarjolla? Taloyhtiön kanssa voinee pystyä keskustelemaan myös latauskäytöstä normaalista lohkolämppäripaikasta. Noh, joka tapauksessa kannattaa käydä edes koeajamassa joku sähköisesti kulkeva auto. Se voi muuttaa mieltymykset pysyvästi..

      Poista
  11. Oma edellinen autoni oli Toyota Corolla vm. 2005. Jos otat MM Edition -mallin (hopeanvärinen) saat ilmastoinnin. Noita on todella paljon markkinoilla. Hintalappu 100 000 ajetulle lienee 5000 - 6000 euron välissä.

    Toyotalla et kuitenkaan saa kovin alhaista yhdistettyä kulutusta. Jos CO2 ja kulutus pitää olla alhainen, kääntäisin katseen Skoda Octaviaan bensakoneella.

    Hybridin jättäisin väliin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä. Corolla on vähän isompi, kuin mitä itse haen ja hintaakin on tarpeettomasti enemmän isommassa autossa.

      Miksi jättäisit hybridit väliin? Hankintahinta on tietenkin kallis, mutta onko muita "vikoja"? Mielellään kuulen :)

      Poista
    2. Hybridiä harkitedsa kannattaa ensin miettiä millaidta ajoa pääsääntöisesti ajaa. Onko ajo siis kaupunkiajoa, jolloin pysähdyt jatkuvasti liikennevaloissa ja ruuhkissa ja pysähtelet paljon vai onko se enemmän matka-ajoa, omi matka sitten lyhyt tai pitkä, mutta pysähdyksiä lähinnä risteyksissä?

      Itselläni on Skoda Fabia 1.2 TSI moottorilla. Keskikulutus neljän vuoden aikana aika tarkkaan 6 l/100 km, mukana sekä matka-ajoa ja ruuhkassa hidastelua. Ystäväni osti ihan uuden Toyotan hybridin 1.4 moottorilla, keskikulutus kuulemma puolen vuoden ajolla noin 5,5 l/100 km. Eli säästö ihan minimaalinen, koska hän ajaa pääsääntöisesti pitkää työmatkaa.

      Tässä yksi syy miksi kannattaa harkita hybridin ja tavallisen välillä.

      Poista
  12. Hybridejä on erilaisia, Opel Ampera on ladattava hybridi ja sillä voit ajella sen 40km sähköllä eli bensakulu lähenee nollaa. Vain ajon aikana lataavat hybridit ovat minusta aika turhia.

    Etkö voisi työpaikalla neuvotella latauksesta? Tuollaisen kymppitonnin Amperan hinta hakukuluineen Hollannista ja talvirenkaineen yms jää varmasti 13 000 euroon.

    VastaaPoista
  13. Honda on erinomaisen luotettava auto, ei tule yllättäviä kuluja vuoden mittaan. Japsityyliin toki jarrut pitää muistaa herkistyttää aina vuosihuollon yhteydessä mutta muuten huoletonta menoa tarjolla.

    Itsellä on nyt kuudetta vuotta Honda alla ja ei ole tarvetta vaihtaa merkkiä em. syistä. Pidän autoa ihan vaan kulkuvälineenä, joten kulujen minimointi on sijoittajalle ykkösjuttu.

    Olen lukenut blogisi kirjoitukset läpi tässä parin päivän aikana ja päädyit ehdottomasti seurantalistalle. Hyvä kirjoitustyyli ja ei saman jauhamista viikosta toiseen. On helppo luetella numeroita ja piirrellä graafeja, mutta pohdiskelu onkin toinen juttu.

    VastaaPoista
  14. Yksi vaihtoehto on ottaa vanhaan autoon erikseen hinausturva. Esimerkiksi Falck myy tieturvaa, eka vuosi näyttäisi olevan 49,50 sisältäen hinauksen lähimmälle kuntoon saavalle korjaamolle. Lisäksi on mahdollisuus vuokra-autoon vain 15€ / pv Max 3 vrk. Itse olen ollut tähän todella tyytyväinen!

    VastaaPoista
  15. Itsekin olen merkkiuskollinen. Löysinkin tuossa yksi päivä juuri sellaisen auton kun halusin. Koska edellinen jätti tielle ja jouduttiin hinata auto pois. Nyt on hyvä auto.

    VastaaPoista
  16. Kaverillani myös Toyota Avensis missä on jo paljon kilometrejä alla. Olimme Kainuussa ajamassa ja hänen autonsa hajosi tielle. Onneksi 24/7 hinauspalvelu auttoi meidät korjaamolle. Korjaamolle olikin jo suuremman korjauksen tarve, minkä takia hän on päättänyt vaihtaa toiseen autoon. Hänellä on myös kriteerinä mm. bensakäyttöinen ja manuaalivaihteinen. Toyota merkkinä häntä vielä kiinnostaa koska edellinen palveli häntä pitkään. Täytyy hänelle mainita tuosta hinausvakuutuksesta koska hänellä ei muistaakseni tainnut tätä olla. Hyvää kesän odotusta!

    VastaaPoista