sunnuntai 8. heinäkuuta 2018

Kustannusvertailu: Vanha Avensis vs. Uusi Yaris

Olen nyt seuraillut vastahankitun Yarikseni (vm.2014) kulutusta ja ottanut hieman selvää sen muista kuluista. Uudempaan autoon vaihtaessa kaikki kulut eivät tietenkään pienene, mutta osa käytetystä rahasta muuttuu suoraan ajomukavuudeksi, kuten ilmaistoinnin huolto. Uudessa autossa on huomattavasti isompi vastuu sen arvon säilyttämisestä kuin vanhassa. Vanhan arvo kun on käytännössä jo nollassa. Hieman olen käyttänyt rahaa myös auton puunaukseen ostamalla sisätilojen pyyhintään tarkoitettuja siivousliinoja ja autoshampoota (4,50€/paketti) ensimmäistä pesua varten. Auto oli jo liikkeessä niin nätiksi siivottu, ettei näille ole vielä ollut juurikaan tarvetta. 

Alle olen työstänyt vertailevan listan vanhan ja uuden autoni vuosittaisista kuluista:


Vakuutukset ja verot ovat jo tarkentuneet, mutta katsastuskulut ja huollot ovat noin-arvioita. Koetin etsiä näille keskihintoja netistä. Huolto on Yariksessa tehtävä suurinpiirtein vuoden välein, mutta katsastus ja ilmastoinnin huolto noin kahden vuoden välein (olen jakanut nämä kulut kahdella). 

Vanha auto ei tietenkään huolloissa käynyt, mutta vastaavasti sitä tuli korjaamolla korjattua vuosittain. Avensiksen katsastushinta on hieman normaalia korkeampi, koska autokorjaamon pojat saivat katsastuttaa sen puolestani - näin se saatiin useana vuotena läpi ilman korjauksia siinä, missä itse käytettynä ei leimaa herunut. 200€ on ehkä hieman alakanttiin korjauskuluissa, koska joinakin vuosina Avensis kävi korjaamolla kahdesti vuodessa. Vakikorjaamossani lasku harvoin nousi yli 300€:n (sisältäen laina-autoruttanan). 

Ajettuani muutaman viikon maantievoittoista työmatkaa, yhdistettynä kaupunki-huvireissuihin, on Yariksen keskikulutus sadalla kilometrilla ollut 5,1 litraa. Avensiksen keskikulutuksesta ei ole tarkkaa tietoa, joten heitin valistuneen arvauksen. Ajotietokone Yariksessa on oiva apu oman ajotavan parantamiseen ja mielestäni vakionopeudensäädin syö optimaalisen vähän bensaa, kun automaatti annostelee bensaa vain juuri sen verran kuin tarvitaan. Vielä en tiedä, miten talvi tulee vaikuttamaan bensankulutukseen. 

Yariksen vakuutukseksi valikoitui POP-vakuutuksen L-kasko. Hinta oli huomattavasti halvempi kuin autoliikkeestä tarjotut ja esim. Kamuxin (IF)  tarjoamaan  halvempaan kaskoon verrattuna POP-vakuutuksen L-kaskoon kuuluu myös lasiturva ja hinta oli silti edullisempi. Tuulilasiin tulevat kiveniskemät saa korjauttaa ilmaiseksi ja tuulilasin vaihdosta maksetaan omavastuu (150€). Omavastuuhinnat saa valita itselle sopivaksi, itse otin alhaisimmat, jotka olivat lasiturvaa ja ilmaista hiunausturvaa lukuunottamatta 200€/kpl. 
XL-kaskossa olisi ollut rengasturvaa ja paremmat lunastusturvat, mutta kun luin niiden ehtoja, tuntui että ne eivät välttämättä edes pätisi minun autoni kohdalla. L-kasko tuntui siksi aivan riittävältä. Vanhassa Avensiksessani ei kaskoa ollut enää ollenkaan, koska yli 20 vuotiaisiin autoihin ei hinausturvaa enää saa vakuutusyhtiöiltä. Huom! Falckilta tieturvan voi ostaa erillisellä ja melko edukkaalla vuosihinnalla. 

Yariksen kanssa olemme tulleet hyvin toimeen. Koska olen käyttänyt ihanaa vakionopeudensäädintä lähes joka ajokerralla, en ole vielä aivan tottunut kuusipykäläiseen vaihdekeppiin. Sen sijaan olen saanut ajotietokoneen keskikulutusmittaria tarkkailemalla optimoitua ajotaitojani kohti pienempää kulutusta. Ja onhan se mukavaa, että tankin saa täyteen kymppiä pienemmällä rahasummalla kuin aiemmin! Jostain syystä ero E95 ja E98 bensojen litrahinnoissa on taas noussut. Muistan, kun uudistus tuli ja vanhoihin autoihin piti alkaa tankata E98:a, silloin ero oli tasan 5 senttiä litralta. Nyt hintaero on monasti jo 9 senttiä litralta. 

20 kommenttia :

  1. Hei. Otathan huomioon laskelmissa, että e98 bensiinillä ajaa tankillisella hieman pidemmän matkan e95 bensaan verrattuna. Tämä johtuu siitä, että bensaan on sekoitettu vähemmän etanolia, jossa puolestaan on vähemmän energiaa. Usein siis tankatut eurot jaettuna ajetuilla kilometreilla menevät melko samoihin lukemiin kummallakin polttoaineella. Voit toki kokeilla tätä tankkaamalla yarikseen välillä e98 tankillisen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä! Tiesin, että E95 on hieman tehottomampaa, mutta en tarkkaan osannut laskea, että miten paljon. Koetan tässä seurailla bensankulutusta näppituntumalla. Esim. Avensiksella täysi tankillinen (n. 60€) kesti kaksi viikkoa työmatkakäytössä + huvit. Katson, yltääkö Yaris (tankillinen maksaa n. 50€) samaan.

      Poista
  2. Miltäs laskelmat näyttäis jos laskisit myös Variksen arvonaleneman...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekin on totta. Itse lasken arvonalenemaksi 50€/kk 2008 vuoden ja 5700e ostetusta autosta.

      Poista
    2. Arvonalenema on mielestäni niin epämääräinen luku, etten laske sitä. Jos ajan auton loppuun niin tiedän, että arvonalenema on ollut sama kuin ostohinta. Sitä ei voi budjetoida vuoden autokuluihin ja parhaimmillaankin luku on hatusta heitetty. Auton myyntihintaa ei voi etukäteen tietää tai laskea jollekin tietylle ajalle. Auton kuntokin voi vaihdella suuresti ja se vaikuttaa arvoon. Ts. Arvonaleneman laskemisella en saa kuin pahan mielen itselleni, mitään muuta järkeä en siinä näe. Sitä ei voi laittaa edes vähennyksenä verotukseen.

      Poista
    3. Eli sä haluat laskea vaan tämän sen takia että "säästät" rahaa kun ostit uudemman auton. Tottakai se arvonaleneminen kuuluu siihen laskea. Paitsi tietysti silloin jos yrität vakuutella itsellesi että uusi auto säästää rahaa

      Poista
    4. En laske kotitalouden budjettiinkaan asunnon arvonnousua enkä -laskua. Minua kiinnostaa lähinnä juoksevat kulut. Auton osto oli kertaostos, joka oli pakko tehdä. Nyt kiinnostavat lähinnä tulevat kulut, jotka vaikuttavat käteen jäävään rahasummaan.
      Jos haluaa niin voihan tuosta laskea Yariksen ja Avensiksen vuosikulujen erotuksen ja katsoa, maksaako Yaris koskaan itseään takaisin. Toisaalta, vaikka ei maksaisikaan niin ei se Avensis silti olisi ikuisesti toiminut, vaikken olisi sitä pois vaihtanutkaan :D Mitään käytännön merkitystä arvon alanemisella suhteessa pienentyneisiin käyttökustannuksiin ei ole, jos ei aio autoa pian vaihtaa taas uudempaan.

      Toki voit konkretisoida arvon alenemisen minulle vastaamalla yhteen kysymykseen: Missä kohtaa elämääni huokaisen harmistuneena ja ihmettelen ääneen: "Olisinpa sittenkin laskenut Yariksen arvonalenemisen auton käyttökustannusten vuosibudjettiin"?

      Poista
  3. Ainakin sen 10% alenee, mieluummin 14% taitaa olla keskiarvo.

    http://vaurastu.blogspot.com/2017/02/miten-auton-arvon-aleneminen-vaikuttaa.html

    Autoliiton plusjäsenyydessä on myös hinausturva, siitä näppärä että se seuraa vakuutettua henkilöä ja vaikka olisit jonkun muun kyydissä.

    VastaaPoista
  4. Vakionopeudensäädin ei vähennä bensankulutusta, vaan tyypillisesti lisää sitä. Ja ilmastoinnin "huolto" on keskimäärin pelkkää valohoitoa, jos kylmäainetta ei ole päässyt vuotamaan tms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun autossani vähentää. Kirjoitin aiheesta lisää uusimmassa blogipostauksessani. Säädin kaaduttaa huomattavasti maltillisemmin, kuin oma jalkani osaa, vauhti on tasaista eikä tarpeetonta kiihdytys-jarrutus-ilmiötä synny ollenkaan.

      Poista
    2. Mulla myös keskikulutus on pienempi jos käytän vakionopeudensäädintä. Johtuuko kuskista vai säätimestä, en osaa sanoa :D

      Poista
    3. Totta kyllä, riippuu suuresti siitä "normaalista" ajotavasta ja myös ajoreitistä (mäkinen tie vs. suora). Jos normaalisti ei aja taloudellisesti ja pääosin ajaa suoraa tietä, niin vakkari säästänee kyllä.

      Poista
  5. Tottakai arvonalenema kannattaa laskea jos sillä on suuri merkitys autoilun kustannuksiin. Esim vanhan Avensiksen arvo ei laske enää yhtään, ja uuden auton laskee tuhansia euroja vuodessa.

    Lisäksi kannattaa laskea mukaan autossa kiinni olevan pääoman tuottojen menetys. Esim. 10000 euron auton rahat laittaisi esimerkiksi osakkeisiin niin saisi 4% tuottoa (400e).

    Nämä molemmat ovat suurimpia kuluja autoilussa kun puhutaan uudehkosta >20000e autosta.

    Jos lasket vain juoksevat kulut niin sinun kannattaisi ostaa 40000e Plug-in hybridi, jossa ei polttoainekuluja juuri ole. Vielä kun vaihdat sen vuoden välein niin ei katsastukseen ja huoltoon mene rahaa yhtään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihmettelen edelleen, millainen on kustannus, jota ei tarvitse maksaa? Autoni hinnan olen jo säästänyt ja sen maksanut. Käsittääkseni en joudu kellekään maksamaan arvonalennuksesta? Se ei ole siis mikään todellinen kulu. Seuraavaan autoon säästän rahan sitten taas erikseen.

      Auto on myöskin käyttötavara, ei sijoitus. En laske ostetulle kattilallekaan tappiota, jonka tein, kun en sijoittanut sen hintaa pörssiin. Autot ja kattilat on pakko ostaa, eivätkä ne tuota muuta kuin käyttöarvoa. Käyttöarvo ja pörssituotto eivät mielestäni ole mitenkään toisiinsa verrattavissa.

      Ja kelle minä maksaisin tämän budjettiin lisätyn arvonalenemisen ja menetetyt pääoman tuotot? Mitä hyötyä minulle on tietää, miten paljon rahaa jäi tänäänkin ansaitsematta, koska ostin auton, joka mahdollistaa työssäkäynnin? Vai laskenko autokulujen tuotoksi työstä saadun palkan? Lisäänkö tuloihin myös hieman käyttöarvoa, eli hyvä-fiilis-tuottoa? :D Ihan höpöjä puhutte.

      Ja edelleenkään minun autoilustrategiaani ei kuulu auton jatkuva vaihtaminen vaan vanhan auton ajo loppuun asti. Minusta on aivan ok huoltaa omaa autoani ja maksaa sen käytöstä mitä tarvitsee. Yllä oleva budjetti miellyttää minua kovasti.

      Poista
    2. Oikeastaan, kun asiaa mietin niin asiahan menee näin, koska tarvitse autoa työssäkäyntiin:
      Niin kauan kuin työstä saadulla palkalla pystyn ostamaan auton ja maksamaan sen kustannukset, autoni tuottaa enemmän kuin siihen menee.
      Toisinsanoen teen autollani plussaa kuukausittain. Tämä vähintään neutralisoi auton arvonalenemasta johtuvan tappion.

      Toisaalta en ole typerämpää vähään aikaan kuullut, kuin budjetoida rahankäyttöön kuluja ja tuottoja joita ei ole olemassakaan.

      Poista
    3. Jos olisit opiskellut kirjanpitoa, niin tietäisit että kalustosta tehdään poistoja, sitä et voi vähentää kerralla. Yksinkertainen esimerkki: Ostat auton 10 000e ja ajat 10v ja sen jälkeen romuksi. Näin vuosikulu on 1000e.

      No oikeasti verottaja antaa vähentää poistoina 25% firmoilta: https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-yritysverotuksesta/tuloverotus/liikkeen-tai-ammatinharjoittaja/poistot-k%C3%A4ytt%C3%B6omaisuudesta/

      Poista
    4. Kuinka paljon kirjanpitoa pitäisi opiskella, että saisi tehtyä poistot yksityisomisteisesta autosta henkilökohtaisessa verotuksessa?

      Sen tiedän, ettei oman autoni hinta, eikä käyttökustannukset kelpaa toiminimeni kirjanpitoon. Työkäyttö on liian vähäistä ja omaa käyttöä +99% ajosta.

      Poista
    5. Varsinaisesti ei ollut tarkoitus verotukseen mennä, mutta jotenkin tuon arvonaleneman ymmärtäminen sinulle tuottaa vaikeuksia, ajattelin, että poiston kautta se tulee ymmärretyksi. Mutta voithan elää omassa kuplassasi ja kuten joku ehdotti, osta plugin-hybridi. Käyttökulut mitättömät ja voit kuvitella että autoilu on ilmaista.

      Poista
    6. Olen huomannut monessakin asiassa ajattelevani hieman eri tavalla kuin useimmat. Minulle tärkeää on kassavirta ja käteen jäävät tulot. Monille muille kulut ja tuotot, jota ei ole olemassakaan sekä luvut, jotka lähinnä näyttävät hyvältä. Erilainen ajattelutapa ei tarkoita, ettenkö ymmärtäisi mitä ja miten lasketaan, en vain näe siinä mitään mieltä.
      Ehkä kirjoitan tästä aiheesta jossakin vaiheessa.

      Poista
  6. Ilmastointihuolto maksaa nyt satasen, parin vuoden kuluttua kenties 500e.

    http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/auton-ilmastointihuolto-tulee-entista-kalliimmaksi-kylmaaine-kay-vahiin-korjaamoilla-silloin-voi-joutua-ajamaan-kuumalla-autolla/793780/

    VastaaPoista