Suomen tulli uudisti käytäntöjään tänä vuonna, heinäkuun alusta alkaen. Tästä eteenpäin kaikki EU-alueen ulkopuolelta tulevat paketit on tullattava ja tuotteista maksettava vero ja tullimaksu. Tullimaksua ei tarvitse maksaa alle 150€:n lähetyksistä, mutta arvolinlisävero täytyy. Jos maksat arvonlisäveron jo ostovaiheessa, ei tullimaksua tarvitse maksaa toistamiseen tullissa, kunhan myyjältä löytyy IOSS-tunnus (tästä lisää alempana). Esimerkiksi Ebay on heinäkuun alusta alkaen lisännyt arvonlisäveron automaattisesti ostosten loppusummaan. Toinen uudistus tullauksen yhteyteen on postille maksettava käsittelymaksu: 2,90€/lähetys.
Uudistus sinällään on ymmärrettävä ja sillä varmasti koetetaan vähentää EU:n ulkopuolelta tilattavien turhakkeiden määrää ja käsittelymaksulla kattaa postille koituvia kuluja. Esim. Kiinasta on jo pitkään saanut tilata puoli-ilmaista tavaraa ilman postikuluja tai erittäin alhaisilla postimaksuilla.
Käytännössä uudistuksen toteutus on kuitenkin vielä lapsen kengissä. Tänä kesänä olen aktivoitunut eräässä keräilyharrastuksessani ja tilannut joukon paketteja EU:n ulkopuolelta, Japanista. Sain jo ensimmäisistä paketeista tullin saapumisilmoitukset ja tullauskehotukset. Ja näin se homma sitten alkoi edetä:
Ensimmäisen paketin tullaaminen oli suht ongelmatonta. Maksoin verot ja tullit tullin sivulla ja käsittelymaksun postin sivuilla. Tämän paketin olin tilannut juuri ennen heinäkuuta Ebaysta, joten loppusumma ei sisältänyt vielä arvonlisäveroa vaan se piti maksaa tullille.
Toisen paketin olin tilannut heinäkuun alun jälkeen ja Ebay oli lisännyt jo ostovaiheessa laskuun arvonlisäveron. Jos myyjällä on IOSS-tunnus, ei arvonlisäveroa tarvitse maksaa tullille toistamiseen: Ilmoitat vain tullatessa myyjäsi IOSS-tunnuksen, joka on ilmeisesti sama kaikilla Ebay-myyjillä. IOSS-tunnus löytyy yleensä tilausvahvistuksesta. Tullimaksu tulee vasta yli 150€ (sis. postit) arvokkaammista lähetyksistä, joten tällä kertaa en maksanut tullille mitään.
Mutta! Tullin sivu kehotti edelleen maksamaan käsittelymaksun postille ja olisinkin tämän tehnyt, mutta ilmeisesti palvelukatkoksen takia posti ei huolinut mitään maksutapahtumaa, enkä saanut käsittelymaksua maksetuksi. Pähkäillessäni asiaa, osuin Postin omille "Kysymyksiä ja vastauksia tullauksesta" -sivulle, joista yllättäen ilmeni, ettei kaikista lähetyksistä tarvitsekaan maksaa käsittelymaksua!
Lopun jargonista huolimatta tulkitsin, ettei minun tarvitse maksaa käsittelymaksua (joka heitti muutenkin maksuvaiheessa erroria), koska olin maksanut verot jo Ebaylle, eikä tulli perinyt minulta tullimaksua. Käsittelymaksusta vapautumiseksi Posti ohjasi minut täyttämään tuikitavallisen Palaute-lomakkeen, sellaisen kuin asiakaspalautetta annettaessa täytetään, tai vaihtoehtoisesti lähettämään sähköpostia postin asiakaspalveluun. Täytin lomakkeen erittäin hämmentyneenä, sillä lomake itsessään ei puhu mitään postin tullilähetysten käsittelymaksun vapautuspyynnöistä. Jäin asiasta niin hämmennyksiin, että seuraavana päivän päätin soittaa postin asiakaslinjalle ja kysyä, miten homma oikein menee. Sain selville seuraavat asiat:
- Käsittelymaksua ei tosiaan tarvitse maksaa, jos tulli ei peri paketista veroja
- Käsittelymaksusta vapautuminen tosiaan haetaan palautelomakkeen kautta tai sähköpostitse
- Palautelomakkeiden käsittely kestää viikosta kolmeen viikkoa (Huom! Postin sivuilla paketti uhataan lähettää takaisin, jos käsittelymaksua ei ole maksettu kahden viikon kuluessa)
- Asiakaspalvelupyyntöjen ruuhkautumisen takia posti ei tällä hetkellä lähetä paketteja takaisin lähtömaahansa kahden viikon jälkeen, vaan säilytysaikaa on lisätty
- Jos paketin haluaa saada nopeasti, kannattaa käsittelymaksu 2,90€ ehkä kuitenkin maksaa, koska se sysää paketin automaattisesti liikkeelle, kun taas käsittelymaksusta vapautumisen hakemus viivästyttää paketin lähtöä yllämainitut 1-3 viikkoa
- Jos käsittelymaksun on maksanut aiheetta, voi postin sivuilta täyttää hakemuksen, jolla aiheetta maksettua käsittelymaksua voi hakea palautettavaksi
- Jos soitat postin palvelupuhelimeen, hoidetaan käsittelymaksusta vapauttaminen saman tien. Ainakin nyt minun kohdallani se hoidettiin heti ja paketti pääsee matkaan tullista. Voin kuvitella, että jossakin vaiheessa tällainen jononohitus-palvelu loppuu
- Tulli muistuttaa sinua säännöllisin väliajoin postin käsittelymaksun maksamisesta VAIKKA olisit oikeutettu käsittelymaksusta vapautumiseen ja olisit odottelemassa hakemuksesi hyväksymistä. Paineet maksun maksamiselle aiheetta ovat kovat.
Että sellainen systeemi. Voin vain kuvitella, millainen ruuhka postilla on nyt, kun kaikki alle 150€:n ostoksen Ebaysta tehneet ihmiset hakevat postin käsittelymaksusta vapautumista ja paketit odottavat jonossa hakemusten manuaalista käsittelyä/hyväksyntää.
Sinällään annan postin ystävälliselle ja iloiselle asiakaspalvelijalle täydet pisteet asiani hoitamisesta. Postin manuaaliselle järjestelmälle ja huonolle infoamiselle annan pelkkiä risuja. Asiakaspalvelijan kanssa toki totesimme, että luultavasti järjestelmä tulee tästä kehittymään automaattisemmaksi, kun esim. Tullin ja Postin järjestelmät alkavat edes jotenkin kommunikoimaan keskenään.
Iloisia tullailuja!
P.S: Ebayn IOSS-tunnus on: IM2760000742
P.P.S: En löytänyt postin sivuilta hyvityslomaketta aiheetta maksetuille käsittelymaksuille, mutta oletan lomakkeen olevan sama kuin muidenkin vahingonkorvausten hakemiseen tarkoitettu lomake.
::Lisäys 30.8.2021::
Posti on viimein avannut oman lomakkeen käsittelymaksusta vapautumiselle ja virheellisesti maksetun käsittelymaksun hyvityshakemuksille! Tullikin osaa tähän lomakkeeseen oikein ohjata, mutta jos tarvitset suoran linkin niin tässä on:
Jee ihanaa kuulla sinusta!
VastaaPoistaOmapostin kautta maksettuna käsittelynaksun on 0.90 euroa.
VastaaPoistaKiitos vinkistä - vapautin maksun asiakaspalvelun kautta, tosin jonotusta kesti niin kauan että puhelun hinnaksi tuli 1,59 € - Postin yritysnumerot kun eivät kuulu puhepaketteihin...
VastaaPoistaOlenkin jo pitkään kaivannut sinulta lisää kirjoituksia.
VastaaPoista